Fråga vad du vill om tillgänglig webb

Ett frågetecken.

Ett frågetecken.

Nu har du din chans att stilla din egen nyfikenhet, ställa mig mot väggen, eller bara få det där perfekta svaret på frågan du alltid haft. Fråga, så svarar jag. Hur är det egentligen med rubrikordning? Räcker det att skriva ”Klicka här” som länktext? Ja, du fattar säkert hur jag menar. Så shoot!

Ställ din fråga i kommentarsfältet, och har du ett bra svar får du så klart skriva det med. Jag svarar så snart jag kan.

20 thoughts on “Fråga vad du vill om tillgänglig webb

  1. Jag har en fundering kring citattecken i texter.

    När man klistrar in en text direkt från Word i sitt CMS, hänger de typografiska citattecknen med automatiskt och allt är frid och fröjd.

    MEN

    När man däremot skriver in text direkt i editfältet i CMS-systemet, blir det oftast tum-tecken istället. (Många missar att man måste använda alt+0148(NUM) för att få fram typografiskt citattecken)

    Min undran är då ifall det leder till att en skärmläsare läser upp det som ”tum” och inte som ett citat?

    Sedan undrar jag också ifall det tolkas som citat per automatik när man har citationstecken i en text, eller om man alltid måste gå in i koden och lägga in BLOCKQUOTE för att det ska fungera på rätt sätt?

    MVH Åsa.

    PS Tack för dina suveräna webbsidor, blev jätteglad när jag lyckades surfa in här! DS

  2. Hej Åsa! tack för dina värmande ord om mina suveräna webbsidor. Hoppas kunna hjälpa någon i alla fall. :-)

    Nu till din första fråga:
    För att göra en ganska lång diskussion kort: Skärmläsaren förstår inte att det handlar om ett citat om du inte talar om det för den, genom att märka upp citatet (antingen med q eller blockquote). Jag har inte testat, men utgå ifrån att tecken läses upp precis som det låter. Sträva efter att märka upp dina citat korrekt. Skärmläsaren läser inte det du ser på skärmen, utan det som finns i koden ”bakom” sidan.

    Du måste alltså lägga in det manuellt, och det kanske är jobbigt men för med sig en del fördelar. En av dem är att du i stilmallen enkelt kan styra hur citatet skall bryta av mot din vanliga text.

    Läs mer på Markera citat i koden från eutveckling.se

    Nu har jag en motfråga till dig Åsa. Du skriver att du klistra in text automatisk från Word in i ditt CMS, och jag ser en stor fara med det. Förmodligen klistrar du också in en massa skräpkod som skärmläsare måste tröska igenom, och som dessutom gör att resultatet på skärmen inte blir som du tänkt dig.

    Sträva efter att klistra in din kod oformaterat, och gör sen de formateringar som behövs.

    Tack för din fråga Åsa, hoppas att du fick ett bra svar.

  3. Hej igen Lars. Tack för dina svar!

    Här kommer genast en ny fråga:

    Jag ska lägga upp en flashfilm. Nu undrar jag om man bör märka upp den på något särskilt sätt, liknande alt-text som beskriver manus eller innehåll?

    Om svaret är ja. Hur gör jag i så fall det på bästa vis? Jag tror inte mitt webbpubliceringssystem stödjer detta i sidmallen för video…

    Hälsningar Åsa.

  4. Hej Åsa

    Ber om ursäkt för det sena svaret, men min semester har börjat så prioriteringar är lite annorlunda än annars.
    Börja med att läsa här om grafiska objekt och alt-texter: http://www.eutveckling.se/riktlinjer/webb/5/6/1/ men hittar du inte svaret där, så kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Ett alternativ är någon form av alternativ som beskriver filmens innehåll i text. Det kan vara en webbsida kompletterad med bilder ur filmen, som i sin tur har alt-texter.

    Kanske någon av min andra läsare har fler förslag?

  5. Hej! Nu är jag kanske för sent ute… men jag hittade först nu den här fina sajten och kan inte låta bli att göra ett försök i alla fall.
    Jag har ett gäng frågor som alla egentligen bottnar i samma sak. Bakgrunden (den här gången… igen) är att jag sitter med en grafisk specifikation som gjorts av en reklam/marknadsföringsbyrå. Det är pixlar hit och punkter dit och naturligtvis fonter som inte blir av om jag inte gör bilder av dem… och rullningslisterna måste specialbyggas…i flash kanske. Det blir jättesnyggt… men var går gränsen för tillgänglighet? Företaget är hyfsat stort. Jag har sett att andra företag gärna bygger sajter där viktiga delar gjorts t.ex i flash. Det verkar vara bara den offentliga sektorn som bryr sig om tillgänglighet. Jag har svårt att få gehör för mina ”tråkiga” invändningar – det är viktigare med företagets grafiska profil. Jag skulle välkomna en lag eller en standard eller åtminstone en rejäl diskussion i frågan… eller är jag ute och cyklar? Borde jag göra bildrubriker utan att knorra? Det blir ju snyggare och företags profiler ÄR viktiga. Hur gör andra? Vad är accepterad praxis? Kanske javascript och flash och annat numera kan räknas som tillgängligt material? Jag försöker hålla mig ajour i frågan men det är inte lätt att hitta mer information. Den kanske inte finns? Finns det några officiella dokument eller fall jag kan peka på här i Sverige eller utomlands? Jag vore mycket tacksam för tips.

    Vänliga hälsningar
    Anita

  6. –>Anita

    Jag sitter just nu med liknande problem. Jag arbetar för tillfället med en webbplats där just designbyrån fått alltför mycket att säga till om.

    Därför sitter vi nu med bildrubriker eftersom de typsnitt som byrån valde inte gick att använda annars… En lösning på detta är väl att lägga in alt-text för varje bild med rubrikens namn. Dessvärre tycks inte systemet som jag jobbar i just nu (Litium Studio) ha stöd för det.

    När det gäller flash misstänker jag att det fortfarande inte kan rekommenderas, men det har kanske ändrats som du säger?

    Jag är övertygad om att det i framtiden kommer att kunna byggas både tillgängliga och stilrena webbplatser. Men kanske borde designbyråerna få lite utbildning i ämnet…

    /Åsa

  7. Så en fråga om tillgängliga pdf:er. När jag tillgänglighetstestade mitt pdf-dokument efter konstens alla regler, reagerar Adobe på att jag saknar alt-text på mina icke meningsbärande bilder.

    Min lösning var då att lägga in ”” som alt-text på dessa dekorativa bilder, varpå systemet nöjer sig.

    Men det ser inte så snyggt ut när man sedan hovrar med muspekaren över bilden och det dyker upp en ruta med ”” (fnuttarna) istället för ingenting.

    Är det ändå så man ska göra vid tillgänglighets-anpassning av pdf:er? Får man stå ut med att fnuttarna, som inte är så snygga, dyker upp?

    /Åsa

  8. –>Anita

    Flash verkar ha tillgänglighetsanpassning från och med 2001 och Player6.

    Här står lite information om hur det går till:
    http://www.adobe.com/accessibility/products/flash/

    Sedan vet man ju inte hur bra det fungerar i praktiken. Jag läste någonstans på deras sida att:

    ”The results state that 71% of screen reader users responding feel that Flash content is very difficult (34%) or somewhat difficult (37%) to use…”

    /Åsa

  9. Angående bildrubriker, så finns ett förslag till lösning på detta. Man sätter bilden som bakgrund till rubrikelementet, samt ett negativt indrag på ca -9000px. Skärmläsare kan fortfarande läsa texten, även om den försvinner ur bild rent visuellt. // Pia

  10. Hur blir det med WAI och svenska myndigheter nästa år? Blir det lagkrav på att följa WAI? Och i så fall, vilken version av WCAG och vilken allvarlighetsgrad?

  11. Hej!

    Jag undrar om någon kan hjälpa mig med en fråga om länkning. Vi har en diskussion på mitt arbete om hurvida man kan länka i löpande text eller ej med hänsyn till tillgängligheten för de som använder webbuppläsare. Är det någon som vet något om detta? Ställer det till för mycket problem för användaren av detta eller bör det funka ok? Jag tror att de som konstruerar webbuppläsarna behöver uppdatera sina system också så att de hänger med i webbutvecklingen, eller gör de redan det?

    Mvh
    Hanna

  12. Hej Hanna!

    Jag antar att du med ”webbuppläsare” menar skärmläsare, ett hjälpmedel för synskadade användare (http://www.eutveckling.se/riktlinjer/webb/8/2/)?

    I så fall spelar det ingen roll var du lägger länkarna. Användaren tar helt enkelt upp en lista på alla länkar, sorterade i bokstavsordning.

    Vill du hjälpa användare med skärmläsare, skriv då vettiga länkar som går att förstå även om de är utanför sin text, sitt sammanhang.

    Här av dig igen, om det inte svarar på din fråga.

  13. Hej!
    Jag jobbar med en mobilversion av en webbplats och undrar vilka tillgänglighetskrav som gäller då. Finns det några?

    Mvh
    Josefin

  14. Ping: Kom igång med tillgängligheten « Tillgänglighet på webben

Kommentera

