Webbredaktörens handbok

Webbredaktörens handbok

Webbredaktörens handbok

I veckan damp det ner ett paket på mitt skrivbord. Det var en bok, och jag gillar böcker. Den kom eftersom webbrådgivaren Fredrik Wackå twittrat ett tag innan och undrat om jag ville ha ett recensionsexemplar av hans senaste bok Webbredaktörens handbok – skapa värdefullt innehåll för webb och intranät. Självklart ville jag det.

Jag hade precis läst hans artikel om boken, och blev så klart intresserad. Fredrik har tidigare givit ut den lite tunnare boken Webbredaktörens ABC, så att det var en bra bok som kommit det visste jag redan. Boken är genomtänkt, genomarbetad och har ett gediget innehåll. Det finns många bra exempel och referenser.

Varje kapitel avslutas med en övergripande sammanfattning, som en slags repetition. För mig verkar det som om boken greppar över ett mycket bredare område än vad man gjort tidigare, det handlar inte bara om att trycka på ”publicera”, utan om mycket mer. (Läs boken så förstår du vad).

Jag bad Fredrik att motivera varför inte bara webbredaktörer har användning av boken, och jag fick det här svaret:

Boken ger en någorlunda heltäckande bild av vad arbete med innehåll innebär på webbplatser eller intranät. I vissa delar slår den fast grunderna, i andra delar tänjer den på gränserna och utmanar traditionell innehållsförvaltning.

Den kärnläsare jag sett framför mig är webbredaktören eller skribenten, men garanterat hamnar du i lägen när redaktörer behöver rätt förutsättningar och stöd från dig. Och vissa delar (som en bättre utvärdering av innehållets effekter) är i högsta grad ett intresse för alla oss som jobbar med webb och intranät.

Så har du inte gjort det ännu, läs mer om Webbredaktörens handbok och passa på att läsa ett provkapitel eller ta en titt på innehållsförteckningen. Du får dessutom 20% om du köper 15 stycken. Det här är en riktigt, riktigt bra bok som kommer att hålla i många år.

Kommentera och prenumerera på bloggen

Gratis uppdateringar via RSSJag vill gärna veta dina synpunkter på det här inlägget, så skriv en kommentar om du har tid och lust. Och om du gillade den här artikeln, glöm inte att prenumerera på mitt RSS-flöde för fler gratis artiklar, eller följ @larskarlsson på Twitter. Eller följ min blogg med bloglovin.

Kommentera

