Slå av/på funktioner superenkelt

Jag brukar vilja se hur en sida fungerar utan bilder, eller utan flashfunktioner som jag ser används. Bilder, för att jag vill se om sidan fortfarande går att använda, och flash för att se om det finns alternativa sätt att presentera informationen. Prova att stänga av bilderna på Trollhättan Energis hemsida.

RNIB Toolbar gör det enkelt

Jag använder RNIB Surfright Toolbar som du kan läsa mer om här, och med den stänger jag med ett klick av bilder eller flash. Behöver inte ladda om sidan, det görs automatiskt och jag kan direkt se det jag vill.

Toolbaren kan även stänga av javascript snabbt, bra för att se om sidan funkar utan menyn som ibland är byggd i javascript.

Du kan också stänga av stilmallen på sidan. Det gör jag för att se om sidan fortfarande går att använda, om den är logiskt byggd för skärmläsare och mobiltelefoner till exempel. Läs mer i citatet om vad toolbaren kan.

The RNIB Surf Right Toolbar for Internet Explorer is designed to make adjusting certain options within Internet Explorer quicker and easier, using either the mouse or keyboard. It also provides additional features including allowing you to alter text size and colour schemes of websites easily using custom style sheets.

Texten i citatet är hämtad från Web Acess Centre.

Så här ser en del av toolbaren ut:

RNIB verktygsfält

RNIB verktygsfält

Har du provat RNIB toolbar, vad tyckte du?

Kommentera

