Surfa på webben med huvudet

Uppdaterat

090321: Det verkar som om Hjälpmedelsinstitutet plockat bort filmerna med Andreas, och jag hittar dem inte. Tyvärr. Om du hittar filmerna, eller kanske du är Andreas Obenius? Kontakta mig gärna angående filmerna.

För ett tag sedan råkade jag hitta en kort film om hur det är att använda webben med en huvudmus. Det är på Hjälpmedelsinstitutets webbplats jag hittat filmen där Andreas Obenius, som efter en bilolycka är förlamad från nacken och ner, visar hur han gör. Det är en film som är väl värd att se om du vill veta hur man kan använda webben utan tangentbord och mus.

Såhär beskriver Hjälpmedelsinstitutet en huvudmus:

En huvudmus gör det möjligt för personer med omfattande rörelsehinder att använda en dator. Med en självhäftande reflexprick i pannan styrs musrörelserna via användarens huvudrörelser. Användaren klickar med en extern manöverkontakt, eller automatiskt genom att hålla musen stilla under en förinställd tid.

Jag har provat att surfa på webben med huvudmus, det var verkligen inte lätt! Allt tog längre tid, men det handlar väl om att ställa in huvudmusen rätt, och öva mer. Den huvudmus jag provade styrdes med ”extern manöverkontakt”, ett klickdon för foten, handen, eller på annat sätt som funkar. I filmen låter Andreas musen stanna 0.3 sekunder för att klicka.

Jag ville gärna länka in filmen direkt i sidan, men eftersom Hjälpmedelsinstitutet  inte ville låta mig göra det lägger jag tre alternativa länkar istället. Hoppas någon passar för dig.

Filmerna med Andreas

Liknande inlägg av mig

Kommentera

