Är tillgänglighet bara validerad kod?

IT-konsultföretaget Meridium har nyligen lanserat en betaversion av ett verktyg som mäter hur pass tillgänglig en webbplats är, baserad på den tekniska koden. Verktyget hittar du på Validerat.se.

Men, är inte tillgänglighet mer än bara teknisk kod? Döm själv vad Meridium själva lägger i begreppet, för överst på webbplatsen (validerat.se) står att läsa att den ”mäter tillgänglighet på svenska webbplatser”. Och när jag klickar in mig på ”Om validerat.se” kan jag läsa att:

Tillgänglighet i det här sammanhanget innebär att en webbplats ska kunna användas oberoende av utrustning, exempelvis fungera i alla webbläsare, mobiltelefoner, hjälpmedel för funktionshindrade etc. Helt enkelt att den ska kunna användas av så många som möjligt. Fiffigt va?

Längre ner på sidan kan man läsa att:

Tillgänglighet är vår hjärtefråga, och bakgrunden till att vi startar Validerat.se är att vi vill hålla en diskussion kring vikten av tillgänglighet för alla webbplatser vid liv.

Jag håller med om vikten att hålla den diskussionen vid liv (jag gör det just nu). Men den som inte är insatt helt och hållet i begreppet ”tillgängliga webbplatser”, skulle faktiskt kunna få för sig att det räcker att validera koden för att webbplatsen skall kunna användas av alla, och vara tillgänglig för alla. Inte så fiffigt.

Det räcker inte bara att validera koden

Jag undrar om Meridium inte tolkat frågan om tillgänglighet på webben lite för snävt. Det jag helt enkelt saknar på webbplatsen är en liten text om att det inte räcker med validerad kod, och att det behövs mycket mer, bland annat:

  • bra skrivna länkar
  • rätt kodade rubriker, i rätt ordning
  • begripligt språk
  • alt-text på meningsbärande bilder
  • och så vidare.

Och i en sådan text kan ju Meridium passa på att sälja in sin kunskap och sina tjänster kring tillgänglighet på webben. Ett tips bara.

Det här inlägget är inspirerat av kommentarerna till bloggaren Martin Edenströms inlägg ”Funkanu bakom Do.se på EPiServer”.

Läs gärna mitt tidigare inlägg ”Kort introduktion till tillgänglighet”, eller läs w3c:s introduktion till tillgänglighet på webben om du vill veta lite mer om tillgängliga webbplatser.

Uppdateringar

Uppdaterat 090220: På IT24 kan man läsa att Meridium snart kommer att släppa ”Site Validator”, ett verktyg som enligt IT(?)-konsulten Sofia Max är:

En mycket användbar produkt för de som är måna om att följa riktlinjer när det gäller tillgänglighet. Site Validator visar den inloggade användaren (som har rätt behörighet) om den aktuella sidan har några valideringsfel eller ej.

Vad jag tycker om den saken kan du läsa i hela inlägget om verktyget Site Validator.

Uppdaterat 090217: Västnytt rapporterar i ett inslag att väldigt många kommunala hemsidor och regioner tyvärr har ”0 procents tillgänglighet”, allt baserat på Meridiums lista. Här är länken till inslaget på Västnytt.

Uppdaterat 090214: Här är fler missuppfattningar, nu från IDG.se: ”Svenska myndigheter har otillgängliga webbplatser”. Kan man inte begära att skribenterna kan sitt ämne, i alla fall till viss del?

Uppdaterat 090213: Barometern.se rapporterar ”Kommunens hemsida bland landets bästa”, och menar då Kalmars hemsida som hamnade högst i Meridums mätning. Barometern skriver vidare att:

Det är företaget Meridium som kontrollerat hur det står till med myndigheternas tillgänglighet på deras hemsidor.

Borde inte nyheten gått ut på att Kalmar.se har flest sidor med validerad kod? För det är det Meridium har mätt, inte tillgängligheten. Det är skillnad.

Relaterade länkar

Relaterade inlägg av mig

Vad tycker du? Kommentera gärna inlägget om du tycker jag har fel. Eller rätt, för den delen.

5 thoughts on “Är tillgänglighet bara validerad kod?

  1. Hej Lars.

    Vi är verkligen medvetna om att teknisk validering av koden inte är tillgänglighet. Däremot är det en av de viktiga komponenterna för en tillgänglig webbplats. Alla atenare är greker. Men det betyder inte
    att alla greker är atenare, om du förstår vad jag menar.

    Validerat.se är i en betaversion för tillfället. Vi planerar att mäta andra aspekter av tillgänglighet efter hand. Men vi tyckte att våra siffror om bristen på validerande kod på myndigheters och annan
    offentligt finansierad verksamhet var intressant i sig och berättade därför om det. På webbplatsen framgår tydligt, hoppas jag, hur vi gör när vi mäter.

    Niklas Jägerklou, Meridium

  2. Hej Niklas, tack för ditt snabba svar.

    Jag håller med dig i mycket, särskilt att validerad kod är en viktig del av en bra webbplats.

    Men det jag pekar på i mitt inlägg är, som du säkert läst, bristen att ni inte passar på att tala om att tillgänglighet är så mycket mer än bara validerad kod. Det går att missuppfatta.

    Jag gillar att ni mäter webbplatser, och att ni mäter mer än bara första sidan. Det skall bli spännande att se hur webbplatsen utvecklas ytterligare. Kan du nämna lite om vad ni kommer att mäta framöver, och hur?

  3. Ping: SiteVision uppgraderar tillgängligheten efter Eutveckling mätning | Might Know Something Else

  4. Ping: Kom igång med tillgängligheten « Tillgänglighet på webben

Kommentera

