Dagens boktips: Tillgängliga webbplatser i praktiken

Tillgängliga webbplatser i praktiken

Bokomslag: Tillgängliga webbplatser i praktiken

Det finns inte många böcker på svenska om tillgänglighet på webben, och jag har letat runt ett tag. Jag har till slut hittat ”Tillgängliga webbplatser i praktiken”, (av Helena Englund och Maria Sundin) som verkar vara en bra bok.

Jag har själv inte läst boken, men när jag bläddrar i den och läser lite här och där verkar den vettig, och det är inget som jag direkt reagerar på. Det jag gillar är att det finns fallstudier. Exempel på hur människor med funktionshinder använder webben, men också vilka svårigheter de stöter på. Bra för alla som inte har koll på det där med hjälpmedel och funktionshinder.

Så här skriver man på bokens hemsida:

Tillgängliga webbplatser i praktiken, som nu kommer ut i sin andra omarbetade upplaga, är till för dig som vill designa en webbplats som alla kan använda, oavsett vilken programvara eller vilket hjälpmedel besökaren använder. Du får många praktiska tips om hur du kan formulera och formge webbtexterna så att du når de allra flesta användare – utan krångel.

Relaterade länkar

Liknande inlägg

Relaterade inlägg

2 thoughts on “Dagens boktips: Tillgängliga webbplatser i praktiken

Kommentera

