PDF, välsignelse eller otyg?

PDF-ikonFör eller senare när man jobbar med tillgänglighet på webben så stöter man på PDF:erna. Det är oundvikligt. Som organisation har man förmodligen de flesta av sina pressmeddelanden, beslut, anteckningar och vad det kan tänkas vara, i det formatet. Inget konstigt med det, alla gör ju så (eller)? Och nu pratar jag enbart om att publicera information i PDF på webben, jag har inga synpunkter på andra användningsområden där PDF säkert är oslagbart.

PDF formatet, varför då?

En gång i tiden fick man rekommendationen att publicera i formatet PDF, troligen med något eller några av följande argument, som i sig är riktiga:

  • ”Det går inte att ändra i dokumentet”, en säkerhetsfråga.
  • ”Det skrivs ut exakt på samma sätt i alla skrivare”, en semantisk fråga.
  • ”Någon sa att det var så vi skulle göra”, en filosofisk fråga.

Idag , under min föreläsning i ”Tillgänglighet på webben” som jag hade i Stockholm, träffade jag ett mindre antal webbredaktörer från olika landsting, och ställde samma fråga till dem. -”Använder ni PDF, och varför?” Argumenten var de samma som ovan. Det var vanligt att chefen mailade ett färdigt dokument med orden, ”lägger du ut det här på webben”? Och jag har full förståelse för den situationen, för jag är där själv allt som oftast i min roll som webbredaktör.

3 stadier att gå igenom

När det gäller mig och mitt arbete med tillgänglighet där jag jobbar så har jag gått igenom olika stadier i mina försök att stå ut med PDF:erna:

  1. I det första gillade jag PDF på grund av ett eller flera argument ovan. Jag publicerade gärna PDF:erna rakt av.
  2. I det andra stadiet avskydde jag dem, eftersom argumenten vara otydliga, och en av de oacceptabla konsekvenserna var oläsbarhet hos många användare. Jag undvek formatet så gott det gick och pratade mig varm för andra mer eller mindre möjliga läsningar och format som fungerar för skärmläsare och mobiltelefoner (formatet HTML eller kanske XML, lite osäker där).
  3. I stadiet jag är nu, det tredje stadiet, inser jag att PDF:er har ett existensberättigande, under förutsättning att de är tillgängliga för användare med skärmläsare eller andra hjälpmedel. Och hur kommer man dit?

Anton Andreasson på webbyrån NetRelations resonerar kring ämnet i inlägget ”Tillgängliga PDF-filer utan efterbearbetning – går det?”. Här resonerar Anton om fyra saker som gör att det förmodligen kommer att ta ett antal år till innan PDF är tillgängliga för alla:

  • Adobe Acrobat® är en programsvit försedd med kostsamma licenser. Sedan tillkommer kostnader för eventuella hjälpprogram som CommonLook (för Windows).
  • Att göra PDF-filer tillgängliga kräver kunskap och tar tid i anspråk, något inte alla redaktörer har.
  • Arbetet med att kontrollera och bearbeta PDF-filer måste upprepas om ursprungsdokumentet uppdateras.
  • Även Adobe friskriver sig från att garantera full tillgänglighet i filer kontrollerade med Acrobats inbyggda testverktyg.

PDF-filen eller innehållet, vilket är viktigast?

Jag kan inte komma bort från mitt resonemang som jag påbörjade lite snabbt ovan; det kan inte vara nödvändigt att producera terrabyte av oläsbar information i ett speciellt format, när man kan göra samma sak i ett tillgängligare format. Ett format som fungerar oavsett teknik (dator, mobiltelefon, avancerat kylskåp) och som verkligen är läsbart och tillgänglig för alla.

För frågan är väl ändå, är det själva filen i sig som du är intresserad av, eller är det informationen som den innehåller?

Ja, vad tycker du?

Hur jobbar du med PDF:erna?

Nu till den stora frågan: hur är det där du jobbar, hur gör du, hur resonerar du kring PDF och varför? Är det en välsignelse, eller ett otyg? Jag är som vanligt idel öra, så skriv gärna en kommentar eller två.

Kommentera

