Misshandla inte dina länkar (eller besökare)

Bra länkar är stabila och välgjorda.

Bra länkar är stabila och välgjorda.

I den organisation jag jobbar i får jag ofta frågan om det här med länktexter på länkar. Ni vet, det som i vissa webbläsare blir det lilla gula tooltipet för en länk. Det verkar råda en allmän missuppfattning att alla länkar skall ha en titletext, för att förklara den ytterligare. Så är det inte, och jag skall förklara varför.

I Vägledningen för 24-timmarswebben står det att:

I första hand ska länkar vara så tydliga länkar att title-texter inte behövs.

Om du skriver dina länkar på det viset, behöver du egentligen aldrig använda ”title”-attributet för dina länkar. Du skall definitivt inte använda ”title” det för att skriva in samma text en gång till, Roger Johansson skriver mer om det i sin artikel ”Dont duplicate linktext in the title attribute”. Det finns ingen som helst anledning att upprepa sig så, dessutom blir det jobbigt för de personer som med skärmläsare tvingas höra dina länkar läsa upp dubbelt.

Inte ens jag själv gör rätt

Tooltip på en länk

Tooltip på en länk på den här bloggen

På den här bloggen som ligger på wordpress.com kan jag inte ändra den här inställningen, utan får dras med att det inte är helt rätt. Samma är det i min meny, den läses upp dubbelt.

Det finns fler aspekter på title attributet, här är några:

Sammanfattningsvis: missbruka inte title attributet till att skriva in samma text en gång till, utan använd den till att förklara länken. Förutsatt att du inte redan skrivit en tydlig länk som förklarar sig själv.

Liknande inlägg

Relaterade artiklar

Vad tycker du?

Blev du klokare av det här inlägget? Hur ser det ut på din blogg eller webbplats? Skriv gärna en kommentar, som vanligt är jag idel öra.

One thought on “Misshandla inte dina länkar (eller besökare)

  1. Ping: Tillgänglig WordPress: title på länkar « Tillgänglighet på webben

Kommentera

