Tillgänglighet är en förbaskat bra investering!

Staplade mynt

Staplade mynt

Vilka är dina argument för att bygga en tillgänglig webbplats? Mina (eftersom jag jobbar inom offentlig sektor) är oftast att det handlar om mänskliga rättigheter, ”alla skall ha samma rätt till informationen”, ”det är lagstadgat från 2010”, eller att ”det är en demokratifråga,  varför skall inte en hörselskadad användare få samma information som alla andra?”

Idag tipsar jag om en översättning av en dansk artikel som jag tycker att du skall läsa.

Daniel Erkstam som driver bloggen erkstam.se har översatt den danske internetpsykologen Anders Colding-Jørgenssen artikel ”Tilgængelighed 2.0 – en forbandet god forretning!”, och det är faktiskt en väldigt självklar artikel när man tänker igenom det. Anders pekar med hela handen på argument som att tillgängliga webbplatser är lönsamma, helt enkelt därför att det kommer fler besökare. Konstigare än så är det egentligen inte.

Tillgänglig webbdesign är inte enbart en fråga om att vara en ordentlig och empatisk medmänniska – det är helt enkelt en förbenat bra investering. Det ger nämligen helt uppenbara konkurrensfördelar att ens produkter kan användas av fler och är skapad av de mest motiverade medarbetarna i en verksamhet med stort socialt ansvar.

Jag tycker du skall läsa hela artikeln, den fick i alla fall mig att tänka nytt.

Bloggen virkeligheden.dk

Bloggen virkeligheden.dk

Relaterade länkar

Vilken är din syn på det här med tillgänglig webbdesign, är det bara bra för personer med funktionsnedsättningar, eller kan det finnas värden som alla kan få ut något av? Skriv gärna en kommentar.

2 thoughts on “Tillgänglighet är en förbaskat bra investering!

  1. Verkar som att många missat själva grejen med tillgänglighet, det vill säga att även om man är ”normal” (utan några nedsättande funktioner) så kommer man oftast uppleva en genomtänkt, tillgänglig, användbar sida enklare och mycket bättre än en sida som inte tänkt till.

    Det var som när jag läste en kurs i ”Funktionell Design” där 90% av deltagarna verkade tro att dyslektiker har lägre IQ (när de skulle skriva en förenklad myndighets-text), fick ställa mig upp och säga att det inte är det som det handlar om, det handlar om problem att sätta ihop bokstäver till ord – inget annat.

  2. Hej Andreas, tack för kommentar!

    Jag tror att de flesta börjar med att tycka att tillgänglighet är anpassningar för användare med funktionsnedsättningar, sen går man vidare till att tycka att det faktiskt blir bättre för alla, för att sedan inse att det i sin tur innebär fler besökare, ökad effekt och sparade pengar.

    Jag jobbar inom offentlig sektor, och där är ju funktionsperspektivet rådande, ännu.

    Maila mig din hemadress så skickar jag den där trisslotten jag lovade i ett tidigare inlägg.

Kommentera

