Länka med ord som beskriver länkmålet bäst

Gamla länkar som ingen använder.

Gamla länkar som ingen använder.

Den här artikeln är en liten kortis på temat länkar, och främst när det gäller hur du skriver dina länkar. Eller snarare, hur du skall undvika att skriva dem.

Emil Stenström på bloggen Friendly Bit skrev redan 2006 en bra artikel om varför du inte skall länka genom att skriva ”klicka här”, eller använda andra ord som varken beskriver länken, eller var man hamnar om man klickar på den. Hur skall jag då våga klicka? (Kontraproduktivt: du skapar en länk som ingen klickar på).

Emil slår fast att du skall skriva dina länkar med de ord som bäst beskriver vad du länkar till:

Link with the words that best describe the content you link to.

Nu är det hög tid att du läser Emils artikel ”Click here to read this article”. (Bättre länktext kunde varit ”Emils artikel om hur du skriver bra länkar”.)

Relaterade länkar

Om du jobbar inom offentlig sektor kan säkert följande länkar ur Vägledningen för 24-timmarswebben vara till hjälp:

Spontana sökningar på google

  • Fick ungefär 1 270 000 000 träffar vid sökning efter ”click here”.
  • Fick ungefär 13 100 000 vid sökning efter ”klicka här”.

Var kommer jag egentligen att hamna, sån som vet? En tanke bara. Varför skall överhuvudtaget skriva ”klicka här”? Det är ju det länkar är till för, eller hur? Självklart skall jag klicka på dem, vad annars? Trampa på dem?

Så länkar en del bloggare

Det är vanligt att just bloggare bryter mot att skriva begripliga länkar, här är några exempel:

Hur skriver du dina länkar, och varför? Stöttar du användaren, eller tar du det enkla sättet? Spelar det egentligen någon roll alls hur man skriver? Kommentera gärna.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s