13 superenkla sätt att reta gallfeber på dina besökare

Ilska kan vara ett sätt att släppa ut sina aggressioner

Ilska kan vara ett sätt att släppa ut sina aggressioner

Det är inte särskilt svårt att göra det extra besvärligt för användare som inte kan se bildskärmen, använda musen för att navigera, eller behöver lite större ytor att klicka på. I den här artiklen kommer några tips om hur du gör det ännu jobbigare att besöka din webbplats.

  1. Se till att formatera dina rubriker knallröda, storlek 16 punkter, helst kursiva. Då måste ju vem som helst kunna se dem.
  2. Skippa stilmallar och koda direkt i sidan istället, så gör en webbdesigner som kan sin sak.
  3. Det är ingen ide att länka andra ord än just ordet ”här”, alla mina besökare vet precis vart jag brukar länka.
  4. Inled varje länk med orden ”Klicka här för att…”. Många användare vet inte att text på webben som har en annan färg och är understrukna leder vidare till mer information. Bäst att vara extra tydlig, men vet ju aldrig.
  5. Nymodigheter som DIV:ar för design är mycket svårare att lära sig än gamla den hederliga tabellayouten som jag använd sedan 1997.
  6. Bilder behöver inga alt-texter, det syns väl vad de föreställer, eller?
  7. Använd gärna bilder på ödsliga heder med stora träd, solnedgångar över havet eller glada barn skapar bara en extra trevlig känsla på din webbplats, eller fylla ut tomma vita ytor.
  8. Menyer byggda i javascript visar tydligt min kunskap inom ämnet, dessutom är de mycket snyggare.
  9. Långa intron i flash skapar just precis den där känslan som jag vill att min webbplats skall förmedla.
  10. Det är bara en myt att mycket grafik tynger ner sidan, ingen använder väl modem idag?
  11. Det är bra och tydligt att göra viktig information på webbplatsen kursiv och understruken, då syns de tydligare.
  12. Se till att tabb-funktionen inte fungerar för att navigera på sidan, alla har ändå mus inkopplad.
  13. En välstrukturerad sida med ett bra innehåll och en röd tråd behöver inte hackas upp med underrubriker.
  14. Bakgrundmusik som inte går att stänga av skapar extra stämning till din webbplats om knyppling

Lite definitioner (i fall att)

Gallfeber. Enligt äldre uppfattning var gallan och inte den underliggande sjukdomen orsak till feber i samband med gallvägssjukdomar. Enligt läran om olika temperament ansågs att kolerikern hade ett överskott av galla, och att man därför lätt kunde ”reta gallfeber” på honom.

ironi, yttrande eller framställning där upphovsmannen säger motsatsen till vad han verkligen menar men med avsikten att åhörare eller läsare ska inse detta. (källa: ne.se)

Hur gör du för att reta gallfeber på dina besökare? Skriv gärna en kommentar så gör vi listan längre!

Kommentera och prenumerera på bloggen

Gratis uppdateringar via RSSDina erfarenheter av den här webbplatsen vill jag gärna veta, så skriv en kommentar. Och om du gillade den här artikeln, glöm inte att prenumerera på mitt RSS-flöde för fler gratis artiklar.

10 thoughts on “13 superenkla sätt att reta gallfeber på dina besökare

  1. En sak som kan irritera mig ibland är när ett inlägg är skrivet för Google, dvs när författaren i princip börjar med att skriva 30 nyckelord och sedan utifrån det bygger upp sitt inlägg.
    Det är inget fel i att skriva sökmotorvänligt men det får inte bli för uppenbart och det får inte gå ut över kvaliten för oss läsare som inte är robotar.

  2. @arwengrim Jag tror inte att jag ännu råkat ut för det, som tur är. Det låter inget vidare. Vem skriver man för då egentligen, sig själv eller besökaren?

  3. Lars: De skriver tyvärr varken för sig eller andra, de skriver helt enkelt för pengar. Det handlar bara om att få så mycket intrafik som möjligt där man vet att en viss andel klickar på sidans annonser.
    Tror dock inte att de överlever speciellt många år, folk är inte dumma och genomskådar det ganska snabbt = de besöker aldrig sidan igen.

  4. Wn sak, som retar gallfebern på mig, är svårläst text.

    Det har inget med webbprogrammeringen i sig att göra, så jag vet inte om det platsar på din lista, men en text med många stavfel, avsaknad av styckeindelning och återkommande meningsbyggnadsfel, gör att jag som läsare tappar fokus på ämnet.

    Jag stöter på detta fenomen alltför ofta och en välkodad sida som uppfyller alla krav på tillgänglighet, tappar ändå i värde med en illa formulerad tex.

  5. @Johanna Även texter som använder kanslisvenskan är väldigt otillgängliga och svåra att förstå. Du har helt rätt, tillgänglighet är inte bara kod utan språk i stor del.

  6. Jag tycker inte riktigt att punkt 2, 5, och 8 hör hemma i en lista över vad som retar gallfeber på en besökare. Jag skiter högaktningsfullt i om en sida använder style sheets eller inte eller om den är uppbyggd med hjälp av tabeller istället för div:ar eller ens om menyn är skapad i Javascript. Detta bryr man sig endast om om man får jobbet att uppdatera siten. Dvs det är bara en webbdesigner som bryr sig, inte den normala besökaren. Så de hör nog hemma i en annan lista.

Kommentera

