Om bloggar kunde tala

Alexander Bell var en av föregångarna när det gäller att tala.

Alexander Bell var en av föregångarna när det gäller att tala.

Hur gör man för att få sin blogg uppläst för någon som har svårt att ta till sig skriven text? För organisationer med gott om pengar är det inga större problem, men för vardagsbloggaren är det värre. För det är en ganska dyr historia.  Men det finns en gratis (läs reklamfinansierad) lösning, och den heter WebReader. Med den funktionen kan dina besökare välja att få dina artiklar upplästa när de vill, och framför allt om de vill.

Talet blir en ledstång

Daniel Erkstam som är försäljningsansvarig på VoiceCorp, berättar hur han ser på saken:

Det viktigaste och primära med att göra sin blogg/webb talande är att folk som har svårt att läsa lättare kan ta del av innehållet. De flesta som ha lässvårigheter har inte svårt att läsa rubriker och i menyer, däremot blir längre texter och artiklar besvärliga att ta sig igenom. Då fungerar talet/ljudet som en ledstång genom texten.

Håll med om att det hade varit perfekt om jag själv kunnat utvärdera funktionen, men det har jag inte. Webreader finns för många plattformar (Blogger, Joomla,  Typepad och finns som plugin för bloggar med WordPress), men inte för bloggar som ligger hos wordpress.com. Visserligen finns WebReader att lägga in som html-kod, men det gillar inte wordpress.com.

Smakprov med ljud och bild

Det jag däremot kan erbjuda är en introduktionsfilm till WebReader, hoppas det hjälper en del. Jag har också lagt in en skärmdump från min kommande design, där jag lagt in WebReader i en artikel (reklamen visas bara om man väljer att ”lyssna”, inte annars):

Skärmdump visar hur WebReader läggs in på artikelnivå.

Skärmdump visar hur WebReader läggs in på artikelnivå.

Jag har också tagit mig friheten att länka till två röstprov på hur Webreader låter:

Lyssna på fler röstprov på andra språk på WebReaders webbplats.

Några bloggar som använder WebReader

Kommentera och prenumerera på bloggen

Gratis uppdateringar via RSSJag vill gärna veta dina synpunkter på det här inlägget, så skriv vill en kommentar om du har tid och lust. Och om du gillade den här artikeln, glöm inte att prenumerera på mitt RSS-flöde för fler gratis artiklar, eller följ @larskarlsson på Twitter.

Kommentera

