Problem för synskadade användare

Tommy Sundström som driver Användbart.se skrev i veckan den korta artikeln ”Så använder blinda våra webbplatser”, baserad på WebAims resultat från sin undersökning ”Screen Reader Survey Results” som kom tidigare i vår.

Tommy pekar bland annat på tre viktiga bitar från undersökningen:

  1. Rubriker är väldigt viktiga för navigeringen
  2. Flash är fortfarande svårt att hantera
  3. PDF är både svårt och lätt att hantera

Ta gärna en titt på Tommys artikel, det är dessutom han som är författare till Användbarhetsboken, ett måste i din bokhylla om du sysslar seriöst med webb.

Mina funderingar och förklaringar

Tommy pekar på vanliga svårigheter och jag försöker ge enkla förklaringar till varför de är svårigheter, och hur du kan lösa dem.

  1. För att skärmläsaren skall kunna förstå att det är en rubrik det handlar om, och inte bara text, måste rubriken vara kodad rätt. Till exempel h1 för huvudrubrik, h2 för underrubriker. Läs gärna min artikel ”Detta måste du veta om rubriknivåer”. Okodade eller felkodade rubriker behandlas som vanlig text.
  2. Tro inte annat än att Flash är svårt att hantera fortfarande för synskadade/blinda. Det finns inget bra sätt (som jag vet) för skärmläsaren att ”komma in” i flash-applikationen. Basera därför inte viktig information/navigation bara i Flash.
  3. Enligt undersökningen är det lika många som tycker det är svårt som det är lätt att använda PDF-filer på webben. Men jag tycker så här: varför överhuvudtaget publicera information i PDF (undantag finns)? Fundera på om det inte är bättre i många fall att publicera som vanlig webbsida. Det går faktiskt att skapa en webbsida med en sammanfattning och en länk till hela dokumentet. Det måste vara bättre att alla tycker det är lätt att komma åt din information, än att hälften tycker att det är svårt. Eller tänker jag fel?

Kommentera och prenumerera på bloggen

Gratis uppdateringar via RSSJag vill gärna veta dina synpunkter på det här inlägget, så skriv en kommentar om du har tid och lust. Och om du gillade den här artikeln, glöm inte att prenumerera på mitt RSS-flöde för fler gratis artiklar, eller följ @larskarlsson på Twitter. Eller följ min blogg med bloglovin.

Kommentera

