Tillgänglig WordPress: title på länkar

I april skrev jag en artikel om att inte misshandla dina länkar, eller besökare, men jag gav egentligen inte någon direkt lösning på problemet. Här är i alla fall lösningen för bloggplattformen WordPress, egen installation. Idag lär du dig att inte tjata sönder dina besökare.

Problemet i korthet

I väldigt många teman för WordPress som jag gått igenom används attributet ”title” för länkar. Det skall användas för att , om det behövs, förtydliga en länk. Men av någon anledning är det oftast samma text som själva länken.

Den som har en skärmläsare som läser upp allt innehåll på din webb, kan välja att bara läsa upp dina länkar.

Om du dessutom har, som i de flesta WordPress teman, samma text i ”title” som i själva länken, ja då kan det hända att skärmläsaren läser upp texten två gånger. Och tro mig, så övertydlig behöver man inte vara.

Vi tar en titt på koden

Hoppas att Peter på den eminenta bloggen ztrixq inte har något emot att jag rotar i hans kod.

<div class="post-title">
<h2><a href="http://ztrixq.se/tips/bloggtips/varfor-ar-det-sa-roligt-att-blogga/" rel="bookmark" title="Varför är det så roligt att blogga?">Varför är det så roligt att blogga?</a></h2>
</div>

Som du ser är ”title” identisk med länktexten, och det är inte nödvändigt. Frågar du mig, så tycker jag att du skall ta bort det eftersom det inte tillför något som helst värde. Men innan du ändrar i ditt tema, se till att ta ordentlig back upp.

Kommentera och prenumerera på bloggen

Gratis uppdateringar via RSSJag vill gärna veta dina synpunkter på det här inlägget, så skriv en kommentar om du har tid och lust. Och om du gillade den här artikeln, glöm inte att prenumerera på mitt RSS-flöde för fler gratis artiklar, eller följ @larskarlsson på Twitter. Eller följ min blogg med bloglovin.

Kommentera

