Surfa (helt) utan mus. Äntligen!

Jag har länge velat slippa använda styrplattan på min laptop när jag surfar på webben. Varför? Jo, för det går helt enkelt snabbare med tangentbordet, jag slipper musarm och .. ja, jag har fått det på hjärnan. Nu finns det äntligen en superenkel lösning.

Lösningen heter Mouseless browsing, och är ett addon till Firefox. Ladda ner det direkt, eller läs vidare varför jag tycker att det är så bra. Här finns också mouseless & more, tilläggets hemsida.

Först lite bakgrund så att du förstår min värld lite bättre

När det gäller hur jag använder min dator så tycker jag att det går snabbare med tangentbordet, att använda snabb-kommandon (ja, för de heter så av en anledning) gör att jag inte heller måste var så pricksäker med musklicken. Kan vara bra när:

  • Ytan att klicka på är liten (litet typsnitt i länkar, små snygga knappar och så vidare)
  • Jag sitter på tåget och det skakar
  • Jag har glömt musen hemma, eller så är den trasig

När jag väl har övat in snabbkommandon går det snabbare (så klart), kolla här bara. Några exempel som på ett ungefär är standard i många webbläsare (i alla fall till PC):

  • CTRL+T ger mig en ny flik så jag kan ta fram en ny webbsida.
  • CTRL+SHIFT+T som öppnar nyligen stängda flikar.
  • CTRL+W stänger samma flik när jag tröttnat på sidan.
  • CTRL+L eller F6 tar mig till adressfältet och jag kan skriva in webbadressen jag vill til
  • CTRL+TAB låter mig stega mellan de öppna flikarna
  • TAB stegar mellan länkar, formulär och andra klickbara objekt

Mitt enda problem hittills är att jag inte på något snabbt sätt kunnat välja länkar. Med TAB stegar jag som sagt länk för länk, men när jag vill till länk nummer 40 på sidan .. eller 150 ? Det tålamodet har jag inte riktigt. (Förresten med SHIFT+TAB stegar du bakåt mellan länkarna).

Det enkla är oftast det bästa

Med Mouseless Browsing aktiverat får varje länk, eller liknande som går att klicka på (eller i, som formulärfält Surfa utan musexempelvis), ett unikt ID-nummer. Du går till, och aktiverar länken med CTRL+[id-nummer]. Så genialt enkelt!

Det finns en massa mer inställningar som jag inte satt mig in i ännu, men jag behöver nog inte det heller. För mitt behov ett enkelt sätt att välja länkar utan att klicka med mus, och det har jag hittat.

Ta en titt på introduktionens första del så får du en enkel överblick över tillägget.

Kommentera och prenumerera på bloggen

Gratis uppdateringar via RSSJag vill gärna veta dina synpunkter på det här inlägget, så skriv en kommentar om du har tid och lust. Och om du gillade den här artikeln, glöm inte att prenumerera på mitt RSS-flöde för fler gratis artiklar, eller följ @larskarlsson på Twitter. Eller följ min blogg med bloglovin.

5 thoughts on “Surfa (helt) utan mus. Äntligen!

  1. Har du någon tanke om det skulle vara en bra sak för äldre människor som kanske har svårt att styra handen? Bättre eller sämre än mus? Jag kör igång kurser för seniorer nu, i både ”Data” och ”Internet & e-post”, och suger i mig allt som kan vara en fördel för äldre människor kopplat till ämnena.

    Är själv en antimusare när jag sitter vid ett ordbehandlingsprogram.. men nätet är klurigt vdg det. Har varit i alla fall..🙂

  2. Hej Mia, kul att du läser och kommenterar.

    Det här gäller i allra högsta grad den äldre generationen, främst efterso mus och andra pekdon är känsliga för de darriga rörelser som äldre ofta tyvärr dras med. Fråga dem själv när du träffar dem.

    Å andra sidan kan det finnas motstånde dels till att använda en annan webbläsare än den som ingår (min egen mamma är själv glad pensionär med dator), och att dessutom installera ett plugin in kanske inte är det lättaste.

    Hoppas det i övrigt går bra med de äldre för dig.

  3. Och kul med så snabbt svar..🙂

    Då ska jag verkligen se över det hela seriöst. Det är alltid trevligt att kunna peka på möjligheter och försöka öppna upp vägar. Sen är det ju upp till var och en att ta till sig.

    Tack, det brukar vara riktigt trevligt, och de är så sugna på att lära in det som finns att ta till sig. Men det är väl också motorn till varför de väl hamnar på kurs. Antar jag..

    Uppskattar din blogg.. Så konkret.🙂

  4. Ett annat smart snabbkommando är ju ctrl + shift + t som öppnar nyligen stängda flikar. Perfekt om man råkar stänga igen en flik. Firefox sparar ganska mycket så du kan oftast öppna upp de senaste 20 stängda flikarna.

  5. @Mia: tack för berömmet igen, känner mig inte alltid så konkret. I do my best.

    @Erik: Skall uppdatera med det kommandot, jag kunde det inte själv. Alltid lär man sig något.

Kommentera

