Mina bevakningar på tillgänglighet

Idag presenterar jag en lista med vilka bloggar och webbsidor som handlar om tillgänglighet, som jag följer dagligen. Hoppas du hittar något guldkorn, skriv gärna en kommentar och komplettera listan.

Do it myself blog

Glenda Watson har en funktionsnedsättning som gör att hon bloggar med bara vänstra tummen på Do it my self blog. Helt fantasktist, om man tänker på det för hon skriver ofta, och mycket. Glenda har alltid nya synvinklar på området tillgänglighet på webben, men även i samhället. Läs gärna mitt tidigare inlägg där du kan se en kort film om hur det är att blogga med bara ena tummen.

Eutveckling följer tillgänglighet i Sverige

Efter att Verva lades ner vid årsskiftet 08/09 var vi många som jobbar med tillgänglighet som var osäkra på hur Vervas slagskepp ”Vägledningen 24-timmarswebben” skulle förvaltas vidare. Ett steg togs av Peter Krantz (som jobbat med vägledningen på Verva) som gjorde vägledningen sökbar på webbplatsen Eutveckling. Där kan du också ställa vilken fråga du vill om tillgänglighet, Peter och andra kunniga svara gärna på dem. Jag bevakar Eutveckling för att jag vet att Peter har inblick i branschen, och kommer något nytt, så hamnar det här. Peter driver också webbplatsen Standards Schmandards där han skriver mer om tillgänglighet, användbarhet och standarder på webben.

WebAIM

Jared Smith som är en av dem som ligger bakom webbplatsen WebAIM,  skriver mycket om olika tester och hur tillgänglighet på webben i stort ser ut, för många olika grupper. Här får jag bland annat reda på att skärmläsaren JAWS har problem att skilja på layout-tabeller och data-tabeller. Jag får också reda på resultaten från breda användarundersökningar, till exempel den om hur skärmläsare används egentligen.

456 Berea Street

En blogg som skriver om annat än tillgänglighet, är Roger Johanssons 456 BereaStreet. Där hittar du många artiklar om tillgänglighet, men även en hel del annat som handlar om standarder på webben. Det finns också ett gediget artikelarkiv att arbeta sig igenom.

Marcos accessibility blog

Har precis börjat följa den här bloggen (Marcos accessibility blog), och jag har egentligen inte någon större koll på den. Men eftersom bloggar om tillgänglighet är så få, så lägger jag med den (och min lista blir längre dessutom).

 Har du fler länkar till bloggar och webbplatser om tillgänglighet? Jag letar alltid, så skriv gärna en kommentar.

Kommentera och prenumerera på bloggen

Gratis uppdateringar via RSSJag vill gärna veta dina synpunkter på det här inlägget, så skriv en kommentar om du har tid och lust. Och om du gillade den här artikeln, glöm inte att prenumerera på mitt RSS-flöde för fler gratis artiklar, eller följ @larskarlsson på Twitter. Eller följ min blogg med bloglovin.

Kommentera

